Ilouutisia ja jobinpostia
Sapattivuodellakin on aikansa
Ihminen on pohtinut ajan olemuksen mysteeriä vuosituhansia. Aika
rientää vääjäämättä eteenpäin, se on ollut ennen minua, se myös jatkuu jälkeeni.
Aikansa täytyisi osata käyttää oikein.
– Kaikella on aikansa, tuumii elämäänsä, kiireitään ja
tekemisiään järjestelevä.
Luottavainen lausahdus kiertyy Raamattuun.

Kaikella on aikansa
Vanhan testamentin Saarnaaja puhuu elämänmenosta ja elämänkaareen eri vaiheissa kuuluvista asioista (Saarn. 3:1):
”Caikilla on heidän
aicans ja caikilla mitä taiwan alla aljetan on heidän hetkensä.” (Coco Pyhä Raamattu 1642)
”Kaikilla on määrätty
aika, ja kaikilla, mitä taivaan alla aljetaan, on heidän hetkensä.” (Biblia 1776)
”Kaikella on määräaika,
ja aikansa on joka asialla taivaan alla.” (Raamattu
1933/1938)
”Kaikella on
määrähetkensä, aikansa joka asialla taivaan alla.” (Raamattu 1992)
Ison kirjan eri suomennoksissa asu on hieman vaihdellut, mutta ikinä jae ei ole ollut täsmälleen muodossa, jossa sanonta tunnetaan; kaikella on aikansa.
Saarnaajan viisauksista ovat ammentaneet ajattelijat, puhujat, kirjailijat ja runoilijat.
”...aika on purkaa ja aika rakentaa, aika itkeä ja aika nauraa, aika on valittaa ja aika tanssia, aika heitellä kiviä ja aika ne kerätä, aika on syleillä ja aika olla erossa, aika etsiä ja aika kadottaa, aika on säilyttää ja aika viskata menemään…”
Aika kuluu, mutta myös lupaa: tulevaisuudessa saattaakin olla luvassa jotakin nykyistä parempaa? Aika näyttää. Aika parantaa haavat. Odottavan aika on pitkä. Aikansa kutakin. Aika on rahaa. Kaikilla ja kaikella on aikansa, joten onko ihme, jos teemasta on syntynyt myös lukemattomia sananparsia.
Pastori Reijo Ylimys selittää Saarnaajaa Sattuvat sanat -kirjassaan (WSOY 2007):
”Kristinusko on janamaisen eli lineaarisen aikakäsityksen uskonto. Ajalla on alku ja loppu. Alussa Jumala loi, ja sama Jumala ajallaan myös päättää.
Aika on lyhyt, ajan rajallisuus, rahtunen on tullut erämaan
uskontojen myötä määrittämään myös maailmanpolitiikan arkea ja elämänmenoa.
Aika on käytettävä tehokkaasti hyödyksi, on taottava kun rauta on kuumaa, aika
on kallista, aika on rahaa. Tätä pyhä kirjammekin koko ajan painottaa, vaikka
Raamatussa iäisyysnäkökulma on tärkeämpi kuin kenties myttyyn mennyt
liiketoimi.”
Sapattivuosi
Yhä useamman haaveena on väliaikainen irtiotto työelämästä, ja moni on jo sapattivuoden toteuttanut. Yhdelle se on tarkoittanut purjehdusta maailman ympäri, toiselle opiskelua, kolmannelle vapautta olla vähän aikaa tekemättä mitään ennalta suunniteltua tai aikataulutettua.
Nykypäivän tuttu termi tunnettiin jo kauan sitten. Vanhassa testamentissa sapattivuosi tarkoitti luomakunnan oikeutta lepoon. Se koski ensisijaisesti viljelysmaata eli oli eräänlainen kesannointijärjestelmä.
Ihminen ei jaksa loputtomiin tehdä tauotta työtä, Jumalakin lepäsi seitsemäntenä päivänä luomistyötä tehdessään, ja samaa kaipaa luonto. Niin ihminen kuin maa vahvistuvat saadessaan välillä kunnolla huilata.
Mooseksen lain mukaan joka seitsemäs vuosi maan tuli saada levätä Herran kunniaksi (3. Moos. 25:1–7). Määräyksiin sisältyi muutakin inhimillistä (5. Moos. 15). Joka seitsemäs vuosi tuli julistaa maanmiehen velat anteeksi, ja jos heimolainen eli heprealainen mies tai nainen oli joutunut myymään itsensä orjaksi, hänet oli vapautettava kuuden vuoden palvelun jälkeen.
Oman aikamme sapattivuosijärjestelmä
on levinnyt yliopistomaailmasta muualle. Ennen joissakin länsimaisissa
yliopistoviroissa sai määrätyn palveluajan jälkeen palkallisen, pidemmän vapaan
jakson esimerkiksi omaa tutkimustyötä tai muualla pidettäviä vierailuluentoja
varten.
Otollinen aika
Nopea ja yksinkertainen google-haku kertoo, että nyt olisi otollinen aika muun muassa laittaa kiinteistön jätevesiasiat kuntoon, kehittää tietojohtamista tai tehdä kevätleikkaukset. Osumien mukaan aika olisi otollinen myös esimerkiksi sirkustaiteelle ja kansalaispalkalle.
Monenlaisissa yhteyksissä käytetty ilmaus, otollinen aika, juontaa korinttolaiskirjeen vanhaan suomennokseen (1933/1938):
”Sillä hän sanoo: ’Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut’. Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.” (2. Kor. 6:2)
Raamatun nykykäännöksessä otollinen aika on muutettu oikeaksi hetkeksi.
Kansan suussa ilmaus tarkoittaa hyvää, sopivaa, mieluisaa ja
tervetullutta ajankohtaa jollekin asialle. Raamatussa se viittaa Jumalalle
otolliseen ajankohtaan. Koska kukaan ei tiedä huomisesta ja kyse on
pelastuksesta, sen vastaanottamiselle oikea hetki on aina juuri nyt.
Viimeinen pisara
– Se oli kyllä viimeinen pisara, puuskahtaa kärsivällisyytensä tyystin menettänyt. Kamelin selkä katkeaa, sietokyky ylittyy, mitta tulee täyteen, malja vuotaa yli.
Psalminkirjoittaja kiittää ja iloitsee Herrasta, paimenestaan: ”Sinä katat minulle pöydän vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet pääni tuoksuvalla öljyllä, ja minun maljani on ylitsevuotavainen. Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä, ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.” (Ps. 23)
Raamatussa ylitsevuotavainen malja on myönteinen asia, mutta
meidän kielenkäytössämme samaan viittaava ilmaus on kääntynyt kielteisen
puolelle. Liika on liikaa, vaikka vain viimeisen pisaran verran.
Yhdestoista hetki
Yhdennellätoista hetkellä hän hakeutui hoitoon. Apu ehti paikalle yhdennellätoista hetkellä. Joukkue pääsi pelivireeseen yhdennellätoista hetkellä.
Siis vihonviimeisellä hetkellä, juuri ennen kuin olisi ollut liian myöhäistä.
Raamatun ajan ihmisten päivä oli jaettu kahteentoista ”hetkeen” eli tuntiin. Yhdestoista hetki juontaa Jeesuksen vertaukseen viinitarhan työntekijöistä (Matt. 20:1–16).
Viinitarhuri maksoi jokaiselle normaalin päiväpalkan, yhden denaarin. Kaikki saivat saman verran; ne jotka olivat aloittaneet aamulla ja ne jotka olivat tulleet vasta yhdennellätoista hetkellä ja ehtineet työskennellä vain tunnin. Aikaisin saapuneet luulivat saavansa enemmän, ja siksi nurisivat isäntää vastaan.
Reijo Ylimyksen mielestä tämä oli piikki silloisten – ja nykyisten – fariseusten suuntaan, heidän omahyväistä uskontulkintaansa vastaan.
”Hurskaalle on aina ollut sietämätöntä se, että Jumalan taloudenpidossa hyvin vanhurskauttaminen ei tapahdukaan pahojen kustannuksella. Muistakaamme ryöväriä ristinpuulla. Hänen aikansa, yhdestoista hetkensä, jäi melko viime tippaan”, hän muistuttaa Sattuvat sanat -kirjassaan.
Rovasti, kirjailija Maunu Sinnemäki avaa evankeliumin kohtaa Raamatun sitaattisanakirjassa (Otava, 1977):
”Vertausta on
käytetty fariseuksia vastaan ja se puolustaa Jeesuksen evankeliumia syntisille.
Niin kuin viinitarhan isäntä hyvä hyvyyttään tahtoi antaa lähes koko päivän
työttöminä seisseille täyden päiväpalkan, etteivät heidän perheensä joutuisi
kärsimään nälkää, samoin Jumala on laskemattoman hyvä syntisiä kohtaan, jotka
palaavat hänen luokseen – vaikka sitten yhdennellätoista hetkellä.”
Kirjallisuutta:
- Jukka Parkkinen: Aasinsilta ajan
hermolla (WSOY 2005)
- Maunu Sinnemäki: Raamatun
sitaattisanakirja (Otava 1977)
- Maunu Sinnemäki (toim.): Lentävien
lauseiden sanakirja (Otava 1989)
- Reijo Ylimys: Sattuvat sanat
(WSOY 2007)
Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi