5.10.2022 9.40

Se löytyi -kahvilassa tavoitellaan jokaisen kohtaamista kuunnellen

Yksi mission teemoista on yksinäisyys, ja se on puhutellut itseäni. Tämä tarjoaa konkreettisen mahdollisuuden tehdä jotain tälle ongelmalle. Näin määrittelee Erja Kurki, joka on Se löytyi -kampanjan Linnainmaan minikahvion vapaaehtoisia päivystäjiä.

Hän kertoo, että Messukylän Kohtaamispaikalla on ollut jo aiemmin näky kauppakeskuksessa toimimisesta. Pääsiäispysäkki korona-aikana oli hyvää harjoitusta, vaikka silloin ei päästykään tapaamaan ihmisiä kasvokkain.

– Ehkä tämä asia löysi minut. 

Kaksi naista seisoo aurinkoisessa aulassa, taustalla on liukuportaat ja ihmisiä.
Toimintapiste Linnainmaalla on lähellä ihmisvilinää. Tilan on vuokrannut Messukylän ev.lut. seurakunta. Riitta Laaksonen ja Erja Kurki kuuluvat Kohtaamiskioskin päivystäjäjoukkoon.

Riitta Laaksosen kutsui mukaan henkilökohtainen löytäminen:

– Aikanaan etsin vastauksia kahteen kysymykseen: mikä on elämän tarkoitus, ja mitä ihmiselle tapahtuu kuoleman jälkeen. Ja vastaukset löytyivät. Toinen syy on se, että missiossa puhutaan Jeesuksesta. Taivaan Isä oli tuttu asia, mutta miten Jeesus tähän liittyy? Vastaus siihenkin löytyi, ja Jeesus löytyi matkakumppaniksi.

– Rukous on se ”minun juttuni”, ja kun kuulin, että mission suunnittelu ja toteutus lähtevät rukouksesta, halusin lähteä mukaan rukoilemaan sen puolesta.
Hänkin pitää tärkeänä yksinäisyys-ongelman nostamista esiin.
 
Kampanjan teknisenä toteuttajana toimii IRR-TV, joka on medialähetystyöhön erikoistunut yleiskristillinen lähetysjärjestö. Laaksosta on puhutellut myös se, että IRR-TV järjesti mission Ukrainassa juuri ennen sodan alkamista.

Kaikkiaan Se löytyi -missiossa on mukana liki 400 kristillistä seurakuntaa ja lähes 40 järjestöä. Tampereella evankelis-luterilaisista seurakunnista ovat mukana Eteläinen, Harjun ja Messukylän seurakunnat sekä Uusi Verso -yhteisö. 

Mediakampanjan rahoitus on koottu seurakuntien osallistumismaksuista sekä yritysten ja yksityisten lahjoituksista. Suurin yksittäinen menoerä on koteihin jaettu Se löytyi -kirjanen.

Ihmisten tykönä

Tampereella mission ainoa kiinteä toimintapiste Kohtaamiskioski toimii kuukauden ajan Linnainmaan K-Citymarketin alakerran nurkkauksessa kello 10–19, liki 170 päivystysvuoron voimin. Vapaaehtoisia päivystäjiä on saatu hyvin, mutta lisääkin mahtuu.

– Koronan seurauksena ollaan ehkä valmiimpia lähtemään pois seurakuntien tiloista. Olemme vähän haastaneetkin ihmisiä pyytämään toisia kaverikseen kahvin keittoon. Monet ovat motivoituneita, mutta odottavat, että heitä pyydetään henkilökohtaisesti, Kurki pohtii.

Laaksonen tietää, etteivät ihmiset nykyään helposti lähde tapahtumiin. Siksi nyt ravistellaan totuttua mallia, ja tullaan ihmisten luo. 

– Se juuri on itselleni hyvin tärkeää, että tullaan ihmisten tykö.

Päivystäjiä kyseltäessä on ollut tavoitteena saada mukaan kirjava joukko.

– Me olemme niin erilaisia kaikki, mutta samalla tiellä.

Kurki huomauttaa, että ihmisillä on paljon kohtaamisen tarvetta, ja myös vapaaehtoisilla on tarve tehdä asioita yhdessä.

Kohtaamiskioskin kahvileivätkin leipovat vapaaehtoiset. Sisustuksen on suunnitellut Liisa Pinja, joka vastaa myös leipojien rekrytoinnista.
Lisäksi jaossa on ilmapalloja, ja arvonnassa voi voittaa kahden hengen ruokailuja viereiseen ravintolaan.

Kävijä voi halutessaan keventää huoliaan, rukoilla yhdessä päivystäjän kanssa tai pyytää kohtaajaa ottamaan yhteyttä. Paikassa on myös rukouspyynnön jättömahdollisuus.

Yhteiskristillisellä pisteellä ei siis ole tarkoitus käännyttää, tai haalia kävijöitä tilaisuuksiin, vaikka niistäkin voidaan tarvittaessa kertoa.

– Tässä mennään tulijan ehdoilla, ollaan kuuntelijana paikalla. Emme tavoittele isoa kävijämäärää, vaan jokaisen kohtaamista henkilökohtaisesti. Tähän voi myös tulla vain ihastelemaan sisustusta, Laaksonen vakuuttaa.

– Haluamme, että ihminen tulisi kohdatuksi sillä tasolla kuin hän kaipaa, Kurki määrittelee.

Ensimmäisinä päivinä päivystänyt Riikka Peltola kertoo, että ihmiset ovat halunneet jutella todella kipeistäkin henkilökohtaisista asioista, tai syvällisistä uskonkysymyksistä.

– Yksi kävijä kysyi: ”voiko tämmöinenkin pakana tulla kahville”. Ja sitten he päätyivät kuitenkin rukoilemaan toisen päivystäjän kanssa, hän hymyilee.

Kaksi ihmistä istuu pienen pöydän ääressä ikkunan vieressä.
Urpo Piirainen ja Riikka Peltola juttelivat ilmastonmuutoksesta ja uskonasioista.
Kurki ja Peltonen ovat olleet tyytyväisiä mission vapaaehtois- ja diakoniakoulutuksiin. Videoiden viesti on ollut: tutustu naapuriisi, tutustu ihmisiin. He kannustavatkin ihmisiä arkiristillisyyteen: rukoile, auta missä voit, kohtaa ihmisiä ja jää juttusille.

Erja Kurjen mielestä esimerkki ravistelee seurakuntia muutenkin lähtemään ihmisten pariin.

– Ei tarvitse tehdä ihmeitä, vaan elää arkeaan silmät ja korvat auki, kohdata ihmisiä heidän omassa arjessaan, kysyä mitä kuuluu. Ajattelen, että armon tulisi jotenkin välittyä meistä ja tästä kioskista. Jumala ei aseta ehtoja, vaan ottaa jokaisen vastaan, Laaksonen lisää.

Kaksi naista seisoo ja hymyilee aurinkoisessa tilassa. Heidän keskellään on ilmapallo.
Vapaaehtoistyö on jo ennestään tuttua Linnainmaan K-Citymarketin Kohtaamiskioskin päivystäjiin kuuluville Riitta Laaksoselle ja Erja Kurjelle.

16 tarinaa

Kampanjan ydinsisältöön kuuluvat 16 henkilön tarinat, jotka löytyvät myös 2,2 miljoonaan kotitalouteen jaetusta Se löytyi -kirjasesta.

Tarinansa kirjasen lisäksi myös videoilla kertovat muun muassa murhista tuomittu, mutta armon löytänyt Lauri ”Late” Johansson, Jeesuksen tuen pettymyksiin löytänyt nykyaikainen viisiottelija Laura Salminen sekä turvan ja unelmoimisen löytänyt pastori Roberto Brandão.

– Kivisydämen tilalle tulee lihasydän, Johansson kertoi armon vaikutuksesta kampanjan tiedotustilaisuudessa.

Se löytyi näkyy lisäksi lehdissä, televisiossa, radiossa, ulkomainoksissa ja sosiaalisen median kanavilla. Tampereella sen on voinut huomata bussipysäkeillä, mutta nysseihin mainoksia ei tule.

– Elämme aikaa, jossa monelle hengellinen sanoma ei enää ole tuttu, kenttäpastori Ari Talja IRR-TV:stä perustelee kampanjan ajankohtaisuutta.
Järjestäjien mukaan korona on vain korostanut kristillisen sanoman levittämisen tarvetta.

Kampanjaan kuuluvia tapahtumia on satoja. Tampereella suurtapahtuman ohjelmassa 29.10. ovat esimerkiksi perheille suunnattu osuus ja 300 laulajan kuoro sekä esiintyjinä Leevi Ahopelto ja Nina Åström. Helsingissä puolestaan järjestetään iso nuorten tapahtuma.

Kallis kampanja

Mukana olevien seurakuntien listalta löytyvät Tampereelta myös Tampere-Aitolahden ja Tampere-Ilomäentie adventtiseurakunnat sekä Tampereen baptistiseurakunta, Tampereen Metodistiseurakunta, Tampereen Pyhän Hengen seurakunta, Tampereen River Church ja Tampereen Vapaakirkkoseurakunta.

Kukin seurakunta on maksanut koosta riippuen enimmillään 2500 euron osallistumismaksun. Lisäksi mukana on yksityisiä lahjoittajia. Mission teknisenä toteuttajana toimii IRR-TV. Yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Aikamedia, TV7, Radio Patmos, Healing Rooms, Uskovaiset nuoret -yhdistys, Uusheräys, XEE-evankeliointi elämäntapana ja YWAM Finland.

Mediakampanjan rahoituksesta kokoon saatiin ennen kampanjan alkua 1,6 miljoonaa euroa, kun tavoitteena oli 2,2 miljoonaa euroa, kertoo koordinaattori Onni Haapala Jr IRR-TV:stä.

Pelkästään kirjasten painattamisen kustannukset olivat 600 000 euroa. 

– Mainosrahoitusta yrityksiltä on vähän, Haapala Jr kertoo.

Sanoman julistamisen lisäksi kerätyllä rahalla on annettu työkaluja diakoniatoimintaan. Materiaalia on tuottanut työryhmä, jota on vetänyt Pelastusarmeijan edustaja. Suoraan diakoniseen apuun varoja ei ole saatu kerättyä. 

– Monet seurakunnat ovat tarttuneet diakoniaulottuvuuteen. On annettu työkaluja siihen, miten kohdataan yksinäisiä nuoria, keski-ikäisiä, ikäihmisiä ja maahanmuuttajia, mainitsee Talja.

– Missio loi paljon edellytyksiä diakoniatyön kehittämiseen, kehuu missiotoimikunnan varapuheenjohtaja ja Helluntaikirkon Hyvä Sanoma -yhdistyksen toiminnanjohtaja Janne Lahti.

– Ehkä mission jälkeen tiedetään, mitä luovia ratkaisuja on kehitetty. Arvostamme kaikkea sitä hyvää ja syvää diakoniatyötä, mitä seurakunnissa tehdään.

Järjestäjät myöntävät, että monilla suuremmista mukana olevista seurakunnista diakoniatyö on jo ennestään hyvin ammattimaista. Myönteisenä esimerkkinä mainitaan Mummon Kammari.

Kohderyhmänä työkalujen jakamisessa ovatkin olleet pienet seurakunnat. Hyviä kokemuksia on kerätty muun muassa nuorten välituntipysäkeistä. Mission uskotaan olevan lähtölaukaus pitkille projekteille.

Kampanjan järjestäjät vakuuttavat, ettei rahan keräämisellä tueta IRR-TV:n toimintaa.

– Kaikki, mikä tulee, myös menee kampanjaan. Olen henkilökohtaisesti lahjoittanut tähän myös ja olen vakuuttunut siitä. Toki myös IRR-TV:llä on työntekijäkuluja, sanoo luterilainen pastori Mikko Matikainen.

Matikainenkin kuuluu missiotoimikunnan varapuheenjohtajistoon ja palkattiin keväällä Medialähetys Sanansaattajien kotimaantyön johtajaksi.

Missiotoimikunnan puheenjohtaja Mika Tuovinen Mission Europe -järjestöstä sanoo olevansa kiitollinen siitä, että IRR-TV lähti vetämään hanketta.

– Kaikilla tahoilla ei olisi ollut rohkeutta siihen.

Teksti: Asta Kettunen 
Kuvat: Emil Bobyrev

Mission suurtapahtuma Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa lauantaina 29.10. kello 15–22

Linnainmaan Kohtaamiskioskin päivystäjiksi halukkaat voivat yhä ottaa yhteyttä numeroon 040 630 0851.


Palaa otsikoihin