Kun Signe Brander kirkontorniin kiipesi
Suomalaisen naisvalokuvauksen uranuurtaja Signe Brander (1869–1942) on yksi keskeisistä hahmoista Postimuseon Kuvan vallankumous -näyttelyssä. Häneltä löytyy paljon myös kirkkojen torneista kuvattuja maisemia.

Nuo kuvat eivät vielä olleet sitä tasoa, jota edustivat Helsingin muinaismuistolautakunnan tilaamat kuvat katoavasta kaupungista.
– Hän kiipesi myöhemminkin mielellään torniin, Soininen vahvistaa.
Brander kuvasi torneista etenkin panoraamoja. Hän ikuisti urallaan myös Suomen sodan taistelupaikkoja, jotka päätyivät kirjaan, mutta joista tehtiin myös postikortteja. Kartanoiden kuvia Museoviraston hallussa on pari tuhatta.
Soinisen viime vuonna ilmestynyt romaani Signe (Bazar, 2024) myötäilee Branderin elämää, mutta pyrkii pääsemään sairastuneen nimihenkilön tuntemuksiin tämän itsensä kertomana.
Näyttely ohjaa vieraitaan kulkemaan matkan, joka osoittaa, miten kuva löysi tiensä postikortteihin. Vakioaiheita korteissa ovat olleet niin sodat kuin onnettomuudet ja luontokin.
Toistuviin aiheisiin kuuluu esimerkiksi K.E. Ståhlbergin kuvaama Turun tuomiokirkko. Uutiset, kuten Dresdenin Ristinkirkon palo 16.2.1897 ja Hampurin Pyhän Mikaelin kirkon palo 3.7.1906, levisivät aikanaan korttien avulla ympäri maailman.


Signe Branderin kuvista pääsee nauttimaan myös Helsingin kaupunginmuseon Kuvaselaamossa.
Kuvat ja teksti: Asta Kettunen