Aluekeskusrekisterissä katsotaan tulevaisuuteen
Tampereen aluekeskusrekisteri aloittaa toimintansa 1. tammikuuta 2019. Tampereella sijaitsevassa aluekeskusrekisterissä hoidetaan kaikkien siihen kuuluvien seurakuntien kirkonkirjojen pito keskitetysti.

Kirkonkirjojen pitoon sisältyy muun muassa virkatodistusten
ja sukuselvitysten laatiminen, avioliiton esteiden tutkinta sekä kasteiden,
avioliittojen, kirkosta eroamisten ja kirkkoon liittymisten rekisteröiminen.
Onko muutoksen johtaminen haastavaa, rekisteripäällikkö Kari Salonen?
– Aloitin työni rekisteripäällikkönä helmikuun 2018 alussa,
ja silloin yhdeksi keskeiseksi tehtäväkseni määriteltiin aluekeskusrekisterin
valmistelu. Muutos tapahtuu tässä kohtaa nopeasti ottaen huomioon kirkollisen
päätöksenteon hitauden ja sen, millaisilla aikatauluilla hallinnollisia
muutoksia kirkossamme yleensä tehdään. Muutoksen johtaminen on ollut sekä
haastavaa että mielenkiintoista.
– Haastavaa tässä on se, että niin monet asiat pitää
ajatella uudella tavalla. Tärkeä tuki tässä on ollut nykyisen keskusrekisterin
osaava henkilökunta. Minulla on ollut keskeinen rooli muutoksen koordinoijana
sekä Tampereen seurakuntayhtymässä, että yhteistyössä nyt liittyviin
seurakuntiin päin.
Onko toukokuussa 2018 voimaan tullut EU:n tietosuojalaki
tuonut mutkia matkaan?
– Keskusrekisterin toimintaan ja aluerekisterin valmisteluun
sillä ei ole ollut suurta vaikutusta, koska luottamuksellisten väestötietojen
käsittelyssä on joka tapauksessa totuttu pitämään tietosuojasta ja
tietoturvasta tarkkaa huolta. Suurin muutos on siinä, miten tietosuoja-asiat
nyt kirjataan.
Mitkä ovat muutoksen käytännön vaikutukset seurakuntalaisen
näkökulmasta?
– Tamperelaisten seurakuntalaisten osalta keskusrekisterin
palvelut toimivat samoin kuin aiemmin. Seurakuntalaiset voivat asioida
väestökirjanpitoon liittyvissä asioissa sähköpostitse, puhelimitse tai käymällä
Seurakuntien talon asiakaspalvelussa.
– Nyt mukaan liittyneiden seurakuntien jäsenten palvelu
tapahtuu Tampereella. Rekisterin puhelinpalvelut paranevat, koska palvelu ei
ole enää sidottu paikallisen kirkkoherranviraston aukioloaikoihin.
Aluekeskusrekisterin puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä kello 9–15.
Seurakuntalaisten asioiminen kasvokkain on edelleen mahdollista tutussa
kirkkoherranvirastossa, eli asioiden hoitaminen ei edellytä Tampereelle
lähtemistä.
Onko aluerekisteriin liittymässä enemmänkin seurakuntia
tulevaisuudessa?
– Kirkkohallitus on linjannut jo vuonna 2015, että
kirkonkirjojen pito on mielekästä toteuttaa alueellisissa keskusrekistereissä.
Niitä voisi olla 2–4 kussakin hiippakunnassa.
– Seurakuntien liittyminen aluekeskusrekistereihin on
vapaaehtoista, ja on odotettavaa, että uudet tekniset ratkaisut lisäävät
seurakuntien halua liittyä aluekeskusrekisteriin. Tampereen aluekeskusrekisteriin
voi liittyä seuraavan kerran vuoden 2020 alusta.
Teksti: Janne Aejmelaeus