rss Silta-lehden artikkelit

5.12.2018 13.00

Aluekeskusrekisterissä katsotaan tulevaisuuteen

Tampereen ­aluekeskusrekisteri aloittaa toimintansa 1. tammikuuta 2019. Tampereella sijaitsevassa aluekeskusrekisterissä hoidetaan kaikkien siihen kuuluvien seurakuntien kirkonkirjojen pito keskitetysti.

Kari Salonen valtuustosali
Rekisteripäällikkö Kari Salonen koordinoi uuden aluerekisterin syntyä. Siinä hoidetaan keskitetysti Tampereen seurakuntien, Hämeenkyrön, Jämsän, Mänttä-Vilppulan ja Ruoveden seurakuntien kirkonkirjojen pitoon liittyvät asiat. Kuva: Hannu Jukola

Kirkonkirjojen pitoon sisältyy muun muassa virkatodistusten ja sukuselvitysten laatiminen, avioliiton esteiden tutkinta sekä kasteiden, avioliittojen, kirkosta eroamisten ja kirkkoon liittymisten rekisteröiminen.

Onko muutoksen johtaminen haastavaa, rekisteripäällikkö Kari Salonen?

– Aloitin työni rekisteripäällikkönä helmikuun 2018 alussa, ja silloin yhdeksi keskeiseksi tehtäväkseni määriteltiin aluekeskusrekisterin valmistelu. Muutos tapahtuu tässä kohtaa nopeasti ottaen huomioon kirkollisen päätöksenteon hitauden ja sen, millaisilla aikatauluilla hallinnollisia muutoksia kirkossamme yleensä tehdään. Muutoksen johtaminen on ollut sekä haastavaa että mielenkiintoista.

– Haastavaa tässä on se, että niin monet asiat pitää ajatella uudella tavalla. Tärkeä tuki tässä on ollut nykyisen keskusrekisterin osaava henkilökunta. Minulla on ollut keskeinen rooli muutoksen koordinoijana sekä Tampereen seurakuntayhtymässä, että yhteistyössä nyt liittyviin seurakuntiin päin.

Onko toukokuussa 2018 voimaan tullut EU:n tietosuojalaki tuonut mutkia matkaan?

– Keskusrekisterin toimintaan ja aluerekisterin valmisteluun sillä ei ole ollut suurta vaikutusta, koska luottamuksellisten väestötietojen käsittelyssä on joka tapauksessa totuttu pitämään tietosuojasta ja tietoturvasta tarkkaa huolta. Suurin muutos on siinä, miten tietosuoja-asiat nyt kirjataan.

Mitkä ovat muutoksen käytännön vaikutukset seurakuntalaisen näkökulmasta?

– Tamperelaisten seurakuntalaisten osalta keskusrekisterin palvelut toimivat samoin kuin aiemmin. Seurakuntalaiset voivat asioida väestökirjanpitoon liittyvissä asioissa sähköpostitse, puhelimitse tai käymällä Seurakuntien talon asiakaspalvelussa.

– Nyt mukaan liittyneiden seurakuntien jäsenten palvelu tapahtuu Tampereella. Rekisterin puhelinpalvelut paranevat, koska palvelu ei ole enää sidottu paikallisen kirkkoherranviraston aukioloaikoihin. Aluekeskusrekisterin puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä kello 9–15. Seurakuntalaisten asioiminen kasvokkain on edelleen mahdollista tutussa kirkkoherranvirastossa, eli asioiden hoitaminen ei edellytä Tampereelle lähtemistä.

Onko aluerekisteriin liittymässä enemmänkin seurakuntia tulevaisuudessa?

– Kirkkohallitus on linjannut jo vuonna 2015, että kirkonkirjojen pito on mielekästä toteuttaa alueellisissa keskusrekistereissä. Niitä voisi olla 2–4 kussakin hiippakunnassa.

– Seurakuntien liittyminen aluekeskusrekistereihin on vapaaehtoista, ja on odotettavaa, että uudet tekniset ratkaisut lisäävät seurakuntien halua liittyä aluekeskusrekisteriin. Tampereen aluekeskusrekisteriin voi liittyä seuraavan kerran vuoden 2020 alusta.

Teksti: Janne Aejmelaeus



Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja