Saarnavuoro

Palstalla kirjoittajat kertovat jonkin tulevan pyhän saarnan teemasta ja näkökulmistaan siihen.
7.9.2016 12.15

Syksyn pääsiäinen

Olavi Heino

Kirkon perinteessä 11.9. sunnuntaita nimitetään Syksyn Pääsiäiseksi. Sen aiheena on ”Jeesus antaa elämän”. Hän on voittanut kuoleman ja tuhon vallat.

Iloitsen, kun saan saarnata juuri silloin. Minulle pääsiäisen sanoma on tärkeä. Jeesus on minulle ennen kaikkea Ylösnoussut, elävä Kristus.

Tämä saarnavuoro on minulle muutenkin varsin merkittävä. Se on kolmeen vuoteen ensimmäinen kerta, kun saarnaan omalla äidinkielelläni, suomeksi. Minä ja vaimoni, lähetystyöntekijä Riitta Heino palasimme kesällä Suomeen Tansaniasta, jossa saarnasin paikallisella kielellä, swahiliksi. Tulomessumme on 11. syyskuuta Messukylän kirkossa.

Ja täytyy tunnustaa, että saarnaaminen suomeksi ja saarnaaminen swahiliksi ovat kaksi eri asiaa. Tansaniassa jumalanpalvelus on aika lailla toisenlainen tapahtuma kuin Suomessa. Sanotaan vaikka, että siinä on tilaa yllättäville muutoksille, sen hetken tilanteen ja mukana olevien ihmisten huomioonottamiselle, poikkeamille tutusta kaavasta ja järjestyksestä.

Niinpä minäkin yleensä valmistin saarnaa varten vain tukisanalistan. Paperille muutama, toki hyvin tarkkaan mietitty ja pohdittu keskeinen sana, ja sitten vaan ”livenä” seurakunnan eteen.

Suomalaiset saarnani pyrkivät olemaan myös hyvin tarkkaan mietittyjä hengen tuotteita, joita kutsuisin ”esseiksi”, taitavasti laadituiksi kirjoituksiksi ja pohdinnoiksi. Olennainen osa on myös saarnan lukeminen niin, että sanoma menee perille ja tulee ymmärretyksi. Esitän siis oman ”esseeni” Syksyn Pääsiäisen sanomasta.

Ja mikä onkaan sunnuntain sanoma? Kahden erilaisen luterilaisen kirkon, Tansanian ja Suomen, pappina olen oppinut kunnioittamaan kirkon omaa perinnettä. Olen ajatellut, että kaikki ne raamatunlukukappaleet, jotka jokaiselle sunnuntaille on vuosisatojen mittaan valikoituneet, valottavat sunnuntain aihetta rikkaasti omalla tavallaan.

Sunnuntain aihe on ”Jeesus antaa elämän”. Saarnassani otan huomioon niin Jobin, Vanhan Testamentin suuren viisaan kuin kansojen apostoli Paavalin ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ajatukset, sanat ja teot siitä, kuinka Elämä voittaa. Se voittaa kuoleman ja tuhon vallat.

Pääsiäinen on!

Olavi Heino saarnaa Messukylän kirkossa sunnuntaina 11. syyskuuta kello 10.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi